You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

Landschappelijk bekeken

Van 1 mei tot 31 juli 2013 organiseert het Fries Landbouwmuseum in Earnewâld de expositie Landschappelijk bekeken.
Een tentoonstelling met hedendaagse antwoorden op de behangselschilderingen van Aldert – Jacobs van der Poort uit 1805.

In de expositie ’Landschappelijk bekeken’, zijn naast oudere werken van Van der Poort, bijna dertig moderne landschappen te zien van veertien hedendaagse kunstenaars.
De exposerende kunstenaars zijn:
Christiaan Kuitwaard, Dinie Boogaart, Jan Reinder Adema, Marije Bouman, Janneke Hengst, Reinder Ourensma, Jentsje Popma, Jan Frearks van der Bij, Gosse Koopmans, Gerrit Wijngaarden, Wim vd Veer, Eddy Sikma, Evert Meilink en Margriet Boonstra.

34,5 x 15,5 cm | acryl op masoniet | 2010

Friese kunstenaars van nu tonen een mengeling van stijlen en technieken. Qua stijl van fijnschilder tot expressionist en qua techniek van kartonsnede en marouflé tot olieverf.
Reinder Ourensma bijvoorbeeld schildert realistisch, Dini Boogaard daartegenover levert expressionistisch figuratief werk in heftige kleurstellingen. Christiaan Kuitwaard bereikt een punt waarin het beeld bijna diffuus wordt en verdwijnt. En daar staan dan weer de expressieve schilderijen tegenover van Jentje Popma en de onlangs overleden Jan Frearks van der Bij. De landhekken die Jan Reinder Adema toont zijn gesneden uit ribkarton.

Deze expositie is vrijdagmiddag 3 mei geopend door de cultuurwethouder van Tytsjerksteradiel Houkje Rijpstra.
Het museum is dagelijks open van tien tot vijf uur.

G-ELP18NNS5X G-L0BXZR3FQ2 G-PY8SNEW3RQ