You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

Simmer yn Fryslân

Hoewel het Ierse landschap voor Reinder een onuitputtelijke inspiratiebron lijkt, heeft hij de uitnodiging van Galerie ZoFier om mee te doen aan de zomerexposities ‘Simmer yn Fryslân I en II’ meteen geaccepteerd als een mooie uitdaging. Al eerder deed hij mee aan de groepsexpositie ‘De Friesche Elf Steden’ die Galerie ZoFier in 2009 organiseerde ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van de Vereniging De Friesche Elf Steden. Drie stadsgezichten – van Sneek, Stavoren en Hindeloopen – waren toen zijn bijdrage.

‘Zwarte Haan’ was zijn thema voor de 1e editie ‘Simmer yn Fryslân’. Zijn favoriete plek om uit te waaien en de stad te ontvluchten.

reinder-ourensma_simmer-yn-fryslan_2010_zofier

Elke keer weer is het verrassend hoe de andere kant erbij ligt. Hoog water of eb. Het weidse zicht, de geur. De stilte en rust. Maar soms ook de woeste golven tot aan de dijk en windvlagen waarin je kunt hangen. Alles achter die dijk is anders dan ervoor. Zelfs de lucht. Een markante hoge groen begroeide aarden wal maakt hier het verschil. Het verschil tussen twee werelden, cultuur en natuur.

Reinder groeide op aan de voet van de Friese zeedijk aan de Waddenzee. Hij herinnert zich de beklimmingen van de hoge groene dijk in zijn jeugd nog goed. Bij Simmer yn Fryslân II toont hij met nieuw werk impressies van het dorp Tsjummearum waar hij is geboren en het Wad ter hoogte van het nabij gelegen Koehoal.

G-ELP18NNS5X